DUESENBERG MORMON METEOR 1935

Pe scena internationala a pasionatilor de automobile de epoca se gasesc sute de cluburi formate din entuziasti ce au simtit o atractie deosebita pentru o anumita marca sau tip de vehicol. Diversitatea este caracteristica principala a acestor cluburi si practic orice entuziast poate gasi o asemenea organizatie la care sa adere: de la cluburile automobilelor de pionierat asa numitele ”brass era”, pana la clasicele anilor ’30-’40 si “fioroasele muscle cars” din anii ’70 fabricate in Detroit. Apoi exista acelea dedicate unui anumit tip de vehicol, cum ar fi cele militare, micro cars etc. si bineninteles organizatiile formate de pasionatii unei singure marcii. Probabil ca acest gen de club este cel mai raspandit iar membrii sunt fara indoiala cei mai inflacarati indivizi pana acolo incat pasiunea lor pentru acea marca sa devina chiar o obsesie. Obsesie si poate chiar mai mult, aproape fanatism, caracterizeaza membrii clubului Duesenberg.
 
Duesenberg "Mormon Meteor" din 1935




 
Probabil ca nici o alta marca,cel putin in Sua, nu a reusit sa creeze un asemenea cult ca si Duesenberg ,un automobil numit pe drept ”The Geatest American Car Ever Built”. Si intr-adevar nimic nu se poate compara cu magnificul model J. lansat la salonul auto din New York in decembrie 1928. De atunci si pana in prezent nici un alt automobil american nu se poate compara, din punct de vedere al sofisticarii si rafinamentului tehnic, cu legendarul model J. Un produl al mintilor geniale ale fratiilor Duesenberg, emigranti din Germania, acest vehicol ce le poarta numele a reusit sa cucereasca inimile, si bineinteles cecurile elitei americane din acea vreme pentru care numai “the best” era satisfacator.
 




 

In anul lansarii sale cel mai puternic automobil de pe piata Americana, Chrysler L-80 Imperial, genera aproximativ 160 de cai putere in timp ce Duesenberg oferea 265 de cai la 4250rpm. Elementul central l-a reprezentat motorul cu opt cilindrii in linie, o adevarat capodopera atat din punct de vedere tehnic cat si al design-ului. Capacitatea cilindrica era de 6.9 l (420 inci cubici) cu alezaj x cursa de 95mmx121mm(3 3/4 x 4 ¾ inci).Era deasemenea dotat cu dubla axa cu came in chiuloasa si patru valve pe cilindru. Din dorinta de a reduce greutatea multe componente au fost realizate din aliaj de aluminiu cum ar fi bielele si pistoanele. Geniul lui Fred a fost inca o data dovedit atunci cand a conceput un sistem cu totul unic si original de a atenua vibratiile, sistem format din doua containere umplute in proportie de nouazeci si patru la suta cu mercur si atasate masivului arbore cotit in greutate de 68 de kilograme. In ce priveste aspectul, acest motor este cu adevarat o opera de arta. Doar motoarele Hispano-Suiza acoperite cu email negru si cateva exemplare Bugatti pot fi considerate la acelasi nivel de eleganta.. Binenteles ca performantele erau uimitoare: 143 km/h (89mph) in viteza a doua si 186km/h (116mph) in viteza a treia, practic neexistand nici un alt vehicol de pasageri in lume capabil de asemenea performante.

Pe langa acestea Fred a realizat, probabil pentru prima oara in istoria automobilului american, un sistem ce poate fi descris ca si un computer mechanic. Acesta inventie fomata dintr-o serie de pinioane conectate la motor avea capacitatea de a semnala soferului, prin cateva becuri instalate la bord, cand trebuie sa schimbe uleiul, sa adauge apa la baterie si de asemenea anunta cand sistemul automat de ungere al sasiului intra in functiune. Toti cei suficient de instariti pentru a plati 8500 de dolari pentru un sasiu si motor Duesenberg model J aveau sa mai cheltuie cel putin atat pentru o caroserie executata la comanda de un coachbuilder conform preferintelor proprii. Putini au fost aceia dornici de a plati acesta suma, tinand cont ca un Chevrolet nou costa 700 de dolari. Prin urmare numai aproximativ 460 de exemplare au fost produse dintre care mai mult de doua treimi inca exista.






 
Idea originala de stabili recorduri de viteza cu automobile Duesenberg a aparut in aprilie 1920 atunci cand fratii Fred si Augie au construit un exemplar dotat cu doua motoare, numit Daytona Beach Car ce a fost condus cu succes de Tommy Milton. Recordurile obtinute au atras atentia presei iar publicitatea astfel obtinuta avea sa contribuie semnificativ la vanzarile primului automobil de sosea (Model A) fabricat de fratii Duesenberg in anul urmator. Acest vehicol, cunoscut ca si “the Record Car” a fost ulterior expus pentru cativa ani in vitrina dealer-ului oficial din Indianapolis amintind potentialilor comparatori de performantele companiei si in acelasi timp a reprezentat un imbold pentru Fred si Augie de a realiza un alt automobil cu acelasi scop. Din nefericire numai Augie a avut ocazia de a-si implini dorinta, fratale sau mai mare Fred, geniul companiei Duesenberg, murind in anul 1932 in urma unor complicatii ce au urmat unui accident rutier. Marea depresie afectase radical industria auto ,in special segmentul de lux, si Duesenberg avea nevoie disperata de a mari vanzarile.
 




 

Atat in trecut, cat si in cazul altor marci, recordurile de viteza s-au dovedit a fi bune metode de publicitate prin urmare echipa formata din Harold Ames (vice presedintele companiei) Augie Duesenberg, (inginer si proiectant), Ab Jenkins (pilot) si Herb Newport (designer) a inceput lucrul la noul proiect denumit initial Duesenberg Special. Acest automobil trebuia sa obtina recorduri de viteza dar in acelasi timp se dorea a fi si un instrument de publicitate pentru a mari vanzarile. De acea aspectul caroseriei trebuia sa fie atragator si neconventional. Tanarul designer Herb Newport a inceput lucrul in 1934 in luna mai si pana in decembrie a finalizat proiectul. Pentru acest automobil Augie a proiectat un sistem deosebit de alimentare format din doua carburatoare, supercharger si conducte conectoare cu design special.

Datorita acestor modificari, alaturi de altele, puterea generata de motorul cu 8 cilindrii se ridica acum la 400 de cai la 5000rpm. Primele teste au fost facute pe data de 30 mai 1935 pe celebrul circuit de la Indianapolis si in urma rezultatelor incurajatoare Duesenberg Special avea sa fie trimis in Utah pentru a concura pe cunoscuta pista de sare din acest stat. Cursele oficiale ce s-au desfasurat intre 6 august si 30 august au avut un success rasunator bolidul pilotat de Ab Jenkins inregistrand cateva recorduri mondiale cu viteza de 244,8 km/h pentru o ora si 218 km/h pe durata de 24 de ore. Distanta parcursa in cele 24 de ore a fost de 5250 km aproape echivalentul distantei dintre cele doua coaste ale continentului American. In anul urmator cativa piloti britanici au venit la Boneville cu automobile propulsate de motoare aero pentru a depasi recordurile stabilite de Ab Jenkins si Duesenberg-ul ce in esenta era un vehicol de productie usor modificat. Capitanul Eyston a reusit acest lucru cu bolidul sau intitulat “Speed of the Wind” propulsat de un motor Rolls Royce de avion cu 12 cilindrii. Insa succesul sau nu adurat prea mult. Ab Jenkins si Augie au inlocuit motorul standard Duesenberg cu unul aero Curtis Conqueror cu 12 cilindrii si 650 de cai putere. Astfel au reusit sa obtina alte recorduri de viteza superioare celor realizate de capitanul Eyston. Ulterior Ab Jenkins a cumparat acest Duesenberg Special acum denumit Mormon Meteor (aluzie la religia mormona pe care o practica Jenkins) si dupa cativa ani a inlocuit motorul de avion Curtis cu cel original. Mormon meteor a devenit automobilul sau personal cu care a calatorit mai mult de 30 000 de km.

Desi recordurile obtinute au ajuns cunoscute presei de pretutindeni impactul avut asupra vanzarii automobilelor Duesenberg a fost aproape nesemnificativ. Era intr-adevar prea tarziu, in anul urmator fabricile Duesenberg s-au inchis pentru totdeauna si un capitol grandios al automobilului a devenit istorie. 72 de ani mai tarziu, in urma unei restaurari complete, Mormon Meteor avea sa obtina un alt trofeu de data aceasta prestigiosul Best Of show in 2007 la Pebble Beach Concours d’elegance, o dovada a faptului ca un automobil exceptional are capacitatea de a trancende deceniile si poate captura inimile si imaginatia noilor generatii. Sunt convins ca Augie, Fred Duesenberg si Ab Jenkins ar fi fost mandrii si de acest semnificativ succes.

Text si foto: Daniel Predoi (Veteran Media)
 

 

 

Cauta in Articole WEB

 

Articole WEB

[pag.1] [pag.2] [pag.3] [pag.4]

Atlanta Concours Elegance 2016 Veritas SP-90 din 1949 Alpine Challenge 2013 - Comanescu Team pe podium ! Muzeul Auburn, Cord, Duesenberg - Edificiul unei ere apuse (partea doua) Muzeul Auburn, Cord, Duesenberg - Edificiul unei ere apuse (prima parte) Ace Four 1924 Amelia Island Concours Delegance 2016 Amelia Island Concours Delegance 2013 Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport Spider 1931 Oldtimer Weekend la Budapesta Hilton Head Concours Delegance 2012 Duesenberg Mormon Meteor 1935 Bucharest Classic Car Show 2012 Muzeul de motociclete Wheels Through Time Green Monster Dragster Ford Fairlane Sunliner 1957 Kruse World War Two Victory Museum Mercedes 540K - Automobilul Regilor Concours Delegance of America 2012 Hispano Suiza H6B 1931 Henderson Nostalgia by Choppers Inc. Vizita la Henry Ford Museum Mascotele auto - Arta personalizarii Hilton Head Concours D Elegance Clark Gable Duesenberg Model J Concursul de eleganta Sinaia 2012 Nethercutt Collection - Grandoare si Eleganta - part.2 Nethercutt Collection - Grandoare si Eleganta - part. I Cadillac Eldorado 1953 Amelia Island Concours Delegance 2012 Parada masini de apoca la Salonul de tuning Auto-Moto Ramnicu Valcea Opel pe podium la primul Concurs de Eleganta pentru Vehicule Istorice Targul Anticarilor ediiti a-XIII-a 2011 Intalnirea anuala a broscutelor la Dej, editia 2011 QVALE MANGUSTA Jim Clark cel mai bun pilot din anii 60 Jaguar XJ6/12 - Un adevarat gentleman Expozitie la Targul Anticarilor din Parcul Obor Kronstadt Classic Rally 24-25 septembrie 2010 Targul de turism Bursa Litoral Delta Dunarii 2010 Opel Manta si Ascona implinesc 40 de ani de la debut Masina lui Al Capone se vinde pentru 500.000 de dolari Porsche cauta cel mai vechi model vandut in Statele Unite Festivalul Broscutelor Volkswagen la Targu Mures Mercedesul despre care se crede ca ar fi apartinut lui Adolf Hitler Bucharest Classic Car Show 10-13 Iunie Invitatie la expozitia CVE la zilele culturale ale Ploiestilor 1936 Bugatti Type 57SC Atlantic Antebellum 2010 Clubul Vehiculelor de Epoca la Parada Litoralului din 1 mai 2010

NetFlash.ro la indemana ta! ziare Piese
            Camioane veteran Google PageRank Checker    

 
  crazyoldtimer