GREEN MONSTER DRAGSTER

Interesul excesiv manifestat fata de cursele de automobile ridica o intrebare: este o puternica pasiune sau o obsesie ? Mergand putin mai departe realizezi ca ceea ce ii face pe unii oameni sa fie atat de atrasi de acestea este asa numitul ”demon al vitezei”. Pentru unii cursele reprezinta esenta carierei lor iar pentru altii un hobby obsesiv animat de acelasi entuziasm ca in cazul profesionistilor. Odata cu inventia automobilului, la sfarsitul secolului nouasprezece a aparut aproape instantaneu si dorinta de aparticipa la competitii, majoritatea constructorilor vazand in acestea o buna metoda de a face reclama produsului propriu. Era logic sa asociezi succesul obtinut la diferite competitii cu un automobil performant si fiabil. Prima cursa reala a avut loc in Europa in 1894 pe o distanta de 127 km intre Paris si Rouen la care au participat 25 de vehicule. Un an mai tarziu continentul American a cunoscut prima competitie de acest gen ce a avut loc intre Chicago si Evanston si inapoi acoperind o distanta de 87 km. De-a lungul timpului cursele au evoluat si diversificat iar astazi se gasesc intr-o multitudine de genuri. Personal consider ca cele de tip dragster reprezinta cea mai pura forma a spiritului competitional.
 
Green Monster Dragster din 1955




 
Totul a inceput in anii treizeci in sudul statului California unde “maniacii vitezei” se adunau la sfarsitul saptamanii si concurau pe suprafata lacului uscat (dry lake beds) Muroc din desertul Mojave. Majoritatea automobilelor folosite erau Ford-uri si Chevrolet-uri modificate si care aveau toate componentele “nefolositoare” eliminate (aripile, farurile, decoratiile cromate ,capota etc.) evident pentru a reduce pe cat posibil greutatea. Ulterior dupa incheierea celui de-al doilea razboi mondial veteranii intorsi de pe front au gasit in aceste curse o modalitate extraordinara de a-si mentine nivelul adrenalinei la cote ridicate, prin urmare dragsterele au crescut foarte mult in popularitate. Prima pista dedicata in exclusivitate curselor de dragster, Santa Ana Drags, a fost inaugurata in 1950. In acesta perioada de inceput , caracterizata oarecum de haos in ce priveste regulamentele, s-a experimentat cu diferite tipuri si configuratii de automobile. Apoi in 1951 s-a infiintat organizatia National Hot Rod Association cea care in prezent supervizeaza majoritatea curselor dragster din America. Iar in 1955 a fost organizata prima cursa nationala in orasul Great Bend statul Kansas.
 












 
La aceasta competitie nationala a participat si extraordinarul dragster denumit Green Monster. Cu siguranta a fost cel mai exotic automobil pe care publicul avea sa-l vada in acea zi. Construit in 1955 in Akron statul Ohio de catre fratii fermieri Art si Walt Arfons, Green Monster a avut ca si propulsor initial un motor cu 12 cilindrii de 12700cc provenit de la avion Ranger. Se pare insa ca “boala vitezei” s-a agravat cu timpul si doi ani mai tarziu fratii Arfons simtind “the need for speed” , asa cum spunea Tom Cruise in celebrul film Top Gun, au inlocui motorul initial cu un altul tot cu 12 cilindrii insa cu o capacitate de 27 000cc ce produce 1450 de cai putere!! Acest motor a fost proiectat si construit de Alison pentru avioanele de lupta Mustang P51 ce au participat intr-un numar impresionant in cel de-al doilea razboi mondial. Majoritatea istoricilor atribuie succesul coplesitor obtinut de aliati in luptele aeriene impotriva avioanelor germane fiabilitatii si performantelor deosebite ale motorului Alison.
 








 

Odata cu incheiere Marii Conflagratii era relativ usor sa obtii vehicule militare sau echipamente diverse folosite de armatele tarilor implicate in razboi. Desi fratii Arfons erau fermieri si nu ingineri solutiile tehnice pe care acestia le-au folosit in solutionarea problemelor aparute in procesul de construire dovedesc faptul ca o minte geniala nu se formeaza neaparat in scolile superioare. Puterea colosala dezvoltata de motorul Alison facea ca folosirea unei transmisii conventionale total inutila, prin urmare constructorii au rezolvat acest impediment instaland doua sectiunii de camion GMC din 1951 unite impreuna. Deasemenea ambreiajul este unul de tip maritim ce odata a facut parte din sistemul de propulsie al unei nave de transport. O alta solutie neobisnuita a fost instalarea a doua perechi de roti pe partea din spate pentru a oferii o aderenta mai buna. In acea perioda de inceput a curselor de dragstere nu existau prea multe companii ,asa cum este cazul in prezent, care sa ofere componente special proiectate pentru acest tip de automobil. Prin urmare fiecare constructor cauta metoda proprie de a imbunatatii performantele dragster-ului sau.I nca de la primele editii NHRA Green Monster s-a dovedit a fi un competitor de exceptie iar multitudinea de recorduri stau ca o marturie de netagaduit. La prima cursa din Great Bend, Walt a atins viteza de 210 km/h iar ulterior Green Monster a fost primul dragster din lume care a depasit 240km/h. Pe langa acestea Art Arfons a obtinut trei recorduri mondiale de viteza conducand bolidul sau cu motor “monstruos”. Pasiunea este un puternic simtamant care alimenteaza continu dorinta de a te dedica tot mai mult acelor lucruri care te fascineaza. Probabil ca altii ar fi fost satisfacuti cu realizarile obtinute cu Green Monster insa nu si fratii Artfons. Primul dragster din lume propulsat de un motor cu reactie, provenind evident tot de la un avion, a fost construit tot de acesti fermieri cu virusul vitezei in sange. Toate recordurile obtinute de fratii Artfons alaturi de extraordinarele automobile de curse construite de ei dovedesc inca o data ca pasiunea, dedicarea si perseverenta pot conduce la rezultate remarcabile in pofida limitarilor de ordin financiar.

Tex si fotot: Daniel Predoi (Veteran Media)

 

 


 

 

Cauta in Articole WEB

 

Articole WEB

[pag.1] [pag.2] [pag.3] [pag.4]

Atlanta Concours Elegance 2016 Veritas SP-90 din 1949 Alpine Challenge 2013 - Comanescu Team pe podium ! Muzeul Auburn, Cord, Duesenberg - Edificiul unei ere apuse (partea doua) Muzeul Auburn, Cord, Duesenberg - Edificiul unei ere apuse (prima parte) Ace Four 1924 Amelia Island Concours Delegance 2016 Amelia Island Concours Delegance 2013 Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport Spider 1931 Oldtimer Weekend la Budapesta Hilton Head Concours Delegance 2012 Duesenberg Mormon Meteor 1935 Bucharest Classic Car Show 2012 Muzeul de motociclete Wheels Through Time Green Monster Dragster Ford Fairlane Sunliner 1957 Kruse World War Two Victory Museum Mercedes 540K - Automobilul Regilor Concours Delegance of America 2012 Hispano Suiza H6B 1931 Henderson Nostalgia by Choppers Inc. Vizita la Henry Ford Museum Mascotele auto - Arta personalizarii Hilton Head Concours D Elegance Clark Gable Duesenberg Model J Concursul de eleganta Sinaia 2012 Nethercutt Collection - Grandoare si Eleganta - part.2 Nethercutt Collection - Grandoare si Eleganta - part. I Cadillac Eldorado 1953 Amelia Island Concours Delegance 2012 Parada masini de apoca la Salonul de tuning Auto-Moto Ramnicu Valcea Opel pe podium la primul Concurs de Eleganta pentru Vehicule Istorice Targul Anticarilor ediiti a-XIII-a 2011 Intalnirea anuala a broscutelor la Dej, editia 2011 QVALE MANGUSTA Jim Clark cel mai bun pilot din anii 60 Jaguar XJ6/12 - Un adevarat gentleman Expozitie la Targul Anticarilor din Parcul Obor Kronstadt Classic Rally 24-25 septembrie 2010 Targul de turism Bursa Litoral Delta Dunarii 2010 Opel Manta si Ascona implinesc 40 de ani de la debut Masina lui Al Capone se vinde pentru 500.000 de dolari Porsche cauta cel mai vechi model vandut in Statele Unite Festivalul Broscutelor Volkswagen la Targu Mures Mercedesul despre care se crede ca ar fi apartinut lui Adolf Hitler Bucharest Classic Car Show 10-13 Iunie Invitatie la expozitia CVE la zilele culturale ale Ploiestilor 1936 Bugatti Type 57SC Atlantic Antebellum 2010 Clubul Vehiculelor de Epoca la Parada Litoralului din 1 mai 2010

NetFlash.ro la indemana ta! ziare Piese
            Camioane veteran Google PageRank Checker    

 
  crazyoldtimer