FORD FAIRLANE SUNLINER 1957

Anii 50 vor ramane pentru totdeauna in amintirea pasionatilor de vehicole de epoca ca perioada cea mai extravaganta din istoria automobilului. Desi acest fapt a fost predominant doar in America, impactul pe care l-a avut asupra industriei design-ul creatilor constructorilor de pe noul continent avea sa fie unul de proportii considerabile. Inca de la inceput excesul de crom si faimoasele aripioare specifice acelor automobile au creat controverse si continua sa o faca si in prezent. Fie iti plac enorm de mult fie le consideri oribile. In privinta aceasta nu prea exista o pozitie neutra. Personal sunt fascinat de acele “barci” sau “Land Yachts” asa cum le numesc americanii. Spre deosebire de marcile europene care s-au focalizat in general asupra constructiei de automobile de dimensiuni reduse, practice si cu aspect minimalist, americanii au ales o cu totul alta directie. Sub conducerea lui Harley Earl la GM ,Virgil Exner la Chrysler si George W Walker la Ford lumea avea sa cunoasca probabil cea mai prolifica perioada din punct de vedere a design-ului. Functionalitatea s-a subordonat stilului. Dimensiunile vehiculelor au capatat proportii extraordinare iar ornamentarea cu crom atat la exterior cat si in interior a devenit predominanta. In timp ce europenii considerau aceste creatii grotesti, masinarii poluante si nepractice americanii au fost cu adevarat fascinati de ele.
 
Ford Fairlane Sunliner din 1957




 
Cresterea ecomomica din America, ce a inceput odata cu incheierea celui de-al doilea razboi mondial, a schimbat societatea si stilul de viata al cetatenilor. Pe langa acesta tranzitia de la avioanele cu elice la cele propulsate de motoare cu reactie a reprezentat un real progres care a alimentat imaginatia design-erilor.  Era o perioada de optimism si bunastare, cand oamenii credeau ca in secolul douazeci automobilele vor putea zbura iar lucrul acesta s-a transpus in aspectul produselor GM Ford si Chrysler ce prezentau o serie de elemente specifice domeniului aeronautic.
 




Ford Fairlane Sunliner 1957
 
Ford a introdus pe piata pentru prima oara modelul Farilane in 1955 iar numele face referire la strada pe care se gasea resedinta fondatorului companiei Henry Ford. Inca de la inceput au existat sase variante si anume: Club sedan cu doua usi, Town sedan cu patru usi, Victoria hardtop cu doua usi, Sunliner Convertible, Crown Victoria si Crown Victoria cu plafonul din plastic. Deasemenea exista o larga varietate in ce priveste motorizarea clientii putand alege de la un motor cu sase cilindrii de 3650 cc si 120 de cai putere pana la un V8 de 4500cc si 162 de cai putere. Propulsorul cu sase cilindrii era oferit si intr-o varianta modificata generand 137 de cai putere si acelasi lucru era valabil si pentru V8 puterea acestuia ridicandu-se la 182 de cai. In 1956 alte doua noi motoare V8 au fost introduse cu o capacitate cilindrica marita la 4800cc si respectiv 5100cc. Fairlane reprezenta modelul de varf al gamei Ford iar pretul reflecta acest fapt. Costul de cumparare al unui astfel de automobil se ridica la aproape 3000 de dolari o suma nu tocmai mica pentru anii 50.





Ford Fairlane 500 Skyliner 1957
 

Exemplarul din acest articol este un Sunliner Convertible produs in 1957. Toate modele fabricate in 1957 prezinta cateva modificari substantiale care au imbunatatit performantele si confortul pasagerilor. Suspensiile de pe spate au fost dotate cu foi de arcuri mai lungi iar basculele de pe fata au fost modificate rezultatul fiind o crestere considerabila a silentiozitatii acestui automobil. Motorul V8 de 4500cc este acelasi ca la modelele anilor precedenti insa genereaza 20 de cai putere mai mult datorita catorva imbunatatiri ale sistemului de alimentare. Deasemenea inaltimea totala a automobilului a scazut cu 5 cm iar in acelasi timp s-au adaugat aproximativ 8cm lungimii dintre axe acesta ajungand acum la 3 metrii. Dimensiunile exterioare sunt 5276mm lungime si 1981mm latime iar greutatea se ridica la 1690kg. Transmisiile automate caracterizeaza automobilele americane in contrast cu cele europene echipate in general cu cele de tip manual, insa acest Fairlane are o cutie manuala cu trei trepte iar schimbatorul este amplasat in spatele volanului. Asa cum am mentionat anterior accentul s-a pus mai mult pe design prin urmare acceleratia nu “te va baga in scaun” si viteza cu siguranta nu va deregla radarele politistilor. Pentru atinge 100km/h cu plecarea dupa loc sunt necesare 16,9s iar viteza maxima nu depaseste 149km/h si acesta in conditii optime.

 

In anii 50 reducerea consumului de carburanti nu prezenta interes pentru nimeni iar conceptul de incalzire globala nu ingrijora pe prea multi oameni de stiinta sau politicieni si faptul acesta este evident daca luam in considerare ca Fairlane consuma 18,2l de benzina pentru a parcurge 100 km. Cea ce face insa acest model extrem de atractiv este aspectul exterior si interiorul “impodobit” cu o multitudine de decoratii cromate. La capitolul crom cu adevarat constructorii americani au excelat practic nici un alta marca europeana sau japoneza neacordand importanta deosebita acestui procedeu. Deasemenea culoarea tapiteriei si a altor componente din interior se potriveste culorii exteriorului, un alt aspect specific automobilelor americane ale anilor ’50. Privind din spate este imposibil sa nu remarci bara de protectie de dimensiuni herculiene si emblema ce poarta numele modelului. Un alt aspect interesant il reprezinta design-ul rotilor inspirat din turbina motoarelor cu reactie. 1957 a fost un an extraordinar de bun pentru compania Ford vanzarile depasind pe cele ale marcii Chevrolet cea ce nu s-a mai intamplat din 1935. Aceasta performanta se datoreaza in mare parte succesului avut pe piata de Fairlane. In prezent exemplarele restaurate corect sunt cumparate la licitatii pentru sume considerabile de catre cei pasionati de automobilele perioadei ”Jet Age” si sunt convins ca si generatiile urmatoare de colectionari vor fi fascinate de extravagantele “Land Yachts” ale anilor 50.

Tex si fotot: Daniel Predoi (Veteran media)

 

 


 

 

Cauta in Articole WEB

 

Articole WEB

[pag.1] [pag.2] [pag.3] [pag.4]

Atlanta Concours Elegance 2016 Veritas SP-90 din 1949 Alpine Challenge 2013 - Comanescu Team pe podium ! Muzeul Auburn, Cord, Duesenberg - Edificiul unei ere apuse (partea doua) Muzeul Auburn, Cord, Duesenberg - Edificiul unei ere apuse (prima parte) Ace Four 1924 Amelia Island Concours Delegance 2016 Amelia Island Concours Delegance 2013 Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport Spider 1931 Oldtimer Weekend la Budapesta Hilton Head Concours Delegance 2012 Duesenberg Mormon Meteor 1935 Bucharest Classic Car Show 2012 Muzeul de motociclete Wheels Through Time Green Monster Dragster Ford Fairlane Sunliner 1957 Kruse World War Two Victory Museum Mercedes 540K - Automobilul Regilor Concours Delegance of America 2012 Hispano Suiza H6B 1931 Henderson Nostalgia by Choppers Inc. Vizita la Henry Ford Museum Mascotele auto - Arta personalizarii Hilton Head Concours D Elegance Clark Gable Duesenberg Model J Concursul de eleganta Sinaia 2012 Nethercutt Collection - Grandoare si Eleganta - part.2 Nethercutt Collection - Grandoare si Eleganta - part. I Cadillac Eldorado 1953 Amelia Island Concours Delegance 2012 Parada masini de apoca la Salonul de tuning Auto-Moto Ramnicu Valcea Opel pe podium la primul Concurs de Eleganta pentru Vehicule Istorice Targul Anticarilor ediiti a-XIII-a 2011 Intalnirea anuala a broscutelor la Dej, editia 2011 QVALE MANGUSTA Jim Clark cel mai bun pilot din anii 60 Jaguar XJ6/12 - Un adevarat gentleman Expozitie la Targul Anticarilor din Parcul Obor Kronstadt Classic Rally 24-25 septembrie 2010 Targul de turism Bursa Litoral Delta Dunarii 2010 Opel Manta si Ascona implinesc 40 de ani de la debut Masina lui Al Capone se vinde pentru 500.000 de dolari Porsche cauta cel mai vechi model vandut in Statele Unite Festivalul Broscutelor Volkswagen la Targu Mures Mercedesul despre care se crede ca ar fi apartinut lui Adolf Hitler Bucharest Classic Car Show 10-13 Iunie Invitatie la expozitia CVE la zilele culturale ale Ploiestilor 1936 Bugatti Type 57SC Atlantic Antebellum 2010 Clubul Vehiculelor de Epoca la Parada Litoralului din 1 mai 2010

NetFlash.ro la indemana ta! ziare Piese
            Camioane veteran Google PageRank Checker    

 
  crazyoldtimer