MERCEDES 540K - AUTOMOBILUL REGILOR

Februarie 1936 ,ziua deschiderii salonului auto de la Berlin. Acest eveniment avea sa celebreze cinzeci de ani de la inventia oficiala a automobilului si presa de pe toate mapamondurile era prezenta. Insa nu acelasi lucru putea fi spus despre expozanti, majoritatea fiind doar constructori germani. In semn de protest fata de ascensiunea partidului nazist la putere si implicit a lui Adolf Hitler marcile din tarile care nu erau de accord cu politica Germaniei au preferat sa nu participle la acest salon. Cu toate acestea modelele si prototipurile prezentate de constructorii autohtoni au starnit interes si entuziasm. La ceremonia de deschidere insusi Hitler a fost prezent si in discursul sau a accentuat nevoia unui Volkswagen, automobil al poporului iar conceptul numit 170 H amplasat la standul Mercedes avea sa demonstreze publicului ca acest deziderat avea sa se materializeze in scurt timp.
 
Mercedes Benz 540K Autobahn Kurier din 1938




 
Automobilul in cauza un model foarte avansat pentru acea vreme, cu motor amplasat in partea posterioara a reprezentat precursorul celebrului Kdf Wagen, originalul VW Beetle. Deasemenea la acest salon a fost prezentat si Mercedes 260 D primul automobil de pasageri din lume propulsat de un motor Diesel. Fiecare eveniment de acest gen are o ”vedeta” iar star-ul salonului de la Berlin a fost fara indoiala noul model 540K, un adevarat touring de lux destinat unei clientele exclusiviste. Evolutia acestui Mercedes isi are originea in modelul 380K introdus in 1933 la acelasi salon din Berlin.
 








Mercedes Benz 540K Special Phaeton 1936 si Mercedes Benz 540K Special Roadster 1938
 
Odata cu lansarea sa pe piata domeniul auto a cunoscut un real progress datorita inovatiilor incorporate cum ar fi suspensia fata independenta cu arcuri. Design-ul motorului era bazat pe propulsorul de 7,7 litri al redutabilului membru al familiei Daimler si anume impunatorul vehicol Grosser. Cu toate ca din punct de vedere tehnologic 380 K excela in multe aspecte totusi performantele erau destul de modeste datorita faptului ca raportul dintre greutate si putere nu se afla la nivelul optim. In scurt timp insa inginerii germanii au solutionat acesta problema marind capacitatea cilindrica a motorului de la 3800cc la 5000cc astfel aparand modelul 500K. Aceasi operatiune de largire a cilindrei a fost inca o data aplicata ulterior si impreuna cu alte cateva imbunatatiri aduse sasiului 500K au condus la lansarea legendarului 540K. Aceasta capodopera a ingineriei si design-ului a reprezentat,conform parerii multor istorici, tranzitia de la automobilele clasice la cele moderne. La fel ca si predecesorii sai 540K era echipat cu suspensii net superioare oricarui automobil de pe piata la cel timp. Pe fata se gaseau suspensii independente cu dubla bascula si articulatii pe bile proiectate de inginerul Hans Nibel. Un comfort deosebit si silensiozitate era garantat de sistemele cu arcuri si amortizoare instalate atat pe rotile din fata cat si pe cele din spate. Desi conducerea companiei Daimler nu considera acest Mercedes un automobile sport, ci unul de tip touring, totusi performantele sale cu siguranta puteau satisface si pe cei ce simteau ”the need for speed”. Motorul cu opt cilindrii in linie de 5400cc avand un alezaj /cursa de 88mm/111mm genera 115 cai putere la regim de functionare normal iar atunci cand compresorul de supra alimentare era activat puterea se ridica la 180 de cai putere la 3400rpm. Litera K facea directa referire la acest sistem de supra alimentare cu operare intermitenta ce putea fi activat atunci cand soferul apasa pana jos pedala de acceleratie. S unetul specific al acestui compressor de tip” Roots” alaturi de aspectul elegant si sportiv al modelului 540k cu siguranta avea sa persiste in memoria tuturor soferilor depasiti de acest superb automobil. Viteza maxima atingea 170km/h insa numai pentru aproximativ 30 de secunde dupa care era recomandat sa se intrerupa actiunea compresorului. Insa un 540 K echipat cu o caroserie mai usoara de tip roadster putea sa mentina viteza de 140km/h pe perioada nelimitata fara nici o problema. Tinand cont ca greutatea se ridica la aproape trei tone aceste performante sunt cu adevarat impresionante. Pe langa acestea motorul de aproape 635 de kg era ata de meticulos balansat inca vibratiile practic nu existau. Probabil ca singurul aspect de care ar fi putut sa se planga cineva era transmisia cu trei viteze oarecum inferioara in comparatie cu cele fabricate de alte marci. Construita de Maybach pentru Daimler-Benz aceasta cutie de viteze era sincronizata in a doua si a treia treapta insa totusi prezenta dificultati de operare in special pe vreme rece. Din dorinta de a corecta problema mentionata Mercedes a inlocuit transmisia initiala cu una cu cinci viteze insa numai in ultimul an de productie. In ce priveste franele 540 K avea in dotare un sistem servo Bosch si tamburi pe toate cele patru roti. Greautatea ridicata a vehicolului nu reprezenta nici un inconvenient aceste frane fiind capabile sa functioneze la parametri satisfacatori. O adevarata capodopera din punct de vedere al executiei era radiatorul dintr-o singura componenta in forma de V. La mijlocul anilor treizeci majoritatea constructorilor de automobile au ales sa ascunda vederii radiatorul in spatele unei grile cu diferite design-uri. Nu acelasi lucru se poate spune despre inginerii de la Daimler. In cazul de fata radiatorul este expus si contribuie la aspectul deosebit al automobilului. Realizarea acestei componente era extrem de laborioasa si necesita o perioada indelungata, fiecare tub fiind manual sudat. Datorita dificultatii fabricarii 540K este ultimul vehicol Mercedes “ornamentat” cu o asemenea capodopera.





Mercedes Benz 540K Special Tourer 1938




Mercedes Benz 540K Cabriolet A Special 1936




Mercedes Benz 540K Special Roadster 1938
Constructia schematica a modelului 540K
 

Intre 1936 si 1940 Daimler a construit aproximativ 406 exemplare aproape toate carosate de coachbuilder-ul propriu Sindelfingen. Cele unsprezece design-uri pe care le oferea erau foarte elegante si atragatoare iar calitatea executiei fara repros, prin urmare numai un numar infim de clienti au ales alte companii pentru fabricarea caroseriei. Cele mai populare au fost cabriolet-urile , caracterizate de un aspect fluid si linii gratioase, fiind construite in numar de 305 exemplare. In ordine descendenta pe poarta fabricii Sindelfingen au iesit 33 sedan-uri cu doua usi numit Innenlenker, 25 Special Roadsters, 7 Coupes, 4 Normal Roadsters ,4 Kombinations (coupe/convertible) si 3 Autobahn Kurier.

Lista mentionata anterior nu include si automobilele construite special pentru show-uri sau comenzile speciale. Tinind cont ca pretul se ridica la 10 000-12 000 de dolari nu este de mirare ca cei ce au intrat in posesia unui 540K erau oameni foarte instariti, membri ai inaltei societatii si aristrocrati. Pentru acestia numai ”the best” putea fi satisfacator iar in acea perioda Mercedes avea acelasi statut prestigios ca si Rolls Royce si celelalte marci de superlux. Printre cei ce au avut privilegiul sa cumpere automobile 540K se numara Regele Ghazi al Iranului, Regele Belgiei, Baroneasa Gisela Von Krieger si Maharajas din India. Din anumite puncte de vedere lucrurile nu s-au schimbat prea mult nici in present. Si acum ca si atunci pentru a intra in posesia unui asemenea automobil trebuie sa detii un cont bancar impresionant. La o licitatie organizata de casa RM anul trecut in California roadsterul ce a castigat trofeul Best of Show la Amelia Island Concours D’elegance in 2008 s-a vandut pentru suma de 8.5 milioane de dolari iar pentru superbul cabriolet al baronesei Gisela un colectionar anonim a platit aproape 12 milioane de dolari saptamana trecuta (19 August) la licitatia Gooding din Monterey, SUA. Deasemenea asa cum in trecut eleganta acestor Mecedes-uri a fost apreciata la diferite show-uri si astazi se acorda trofee acestor creatii de exceptie. In 2011 aerodinamicul Autobahn Kurier a primit titlul de Best Of Show European la Concours De’elegance of America. 540K alaturi de alte modele exceptionale ca si 770K, SSK si 680S sunt automobile de care compania Daimler poate sa fie mandra si poate ca in viitor designer-ii de la Mercedes vor gasii in ele o autentica sursa de inspiratie.

Tex si fotot: Daniel Predoi (Veteran media)

 

 


 

 

Cauta in Articole WEB

 

Articole WEB

[pag.1] [pag.2] [pag.3] [pag.4]

Atlanta Concours Elegance 2016 Veritas SP-90 din 1949 Alpine Challenge 2013 - Comanescu Team pe podium ! Muzeul Auburn, Cord, Duesenberg - Edificiul unei ere apuse (partea doua) Muzeul Auburn, Cord, Duesenberg - Edificiul unei ere apuse (prima parte) Ace Four 1924 Amelia Island Concours Delegance 2016 Amelia Island Concours Delegance 2013 Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport Spider 1931 Oldtimer Weekend la Budapesta Hilton Head Concours Delegance 2012 Duesenberg Mormon Meteor 1935 Bucharest Classic Car Show 2012 Muzeul de motociclete Wheels Through Time Green Monster Dragster Ford Fairlane Sunliner 1957 Kruse World War Two Victory Museum Mercedes 540K - Automobilul Regilor Concours Delegance of America 2012 Hispano Suiza H6B 1931 Henderson Nostalgia by Choppers Inc. Vizita la Henry Ford Museum Mascotele auto - Arta personalizarii Hilton Head Concours D Elegance Clark Gable Duesenberg Model J Concursul de eleganta Sinaia 2012 Nethercutt Collection - Grandoare si Eleganta - part.2 Nethercutt Collection - Grandoare si Eleganta - part. I Cadillac Eldorado 1953 Amelia Island Concours Delegance 2012 Parada masini de apoca la Salonul de tuning Auto-Moto Ramnicu Valcea Opel pe podium la primul Concurs de Eleganta pentru Vehicule Istorice Targul Anticarilor ediiti a-XIII-a 2011 Intalnirea anuala a broscutelor la Dej, editia 2011 QVALE MANGUSTA Jim Clark cel mai bun pilot din anii 60 Jaguar XJ6/12 - Un adevarat gentleman Expozitie la Targul Anticarilor din Parcul Obor Kronstadt Classic Rally 24-25 septembrie 2010 Targul de turism Bursa Litoral Delta Dunarii 2010 Opel Manta si Ascona implinesc 40 de ani de la debut Masina lui Al Capone se vinde pentru 500.000 de dolari Porsche cauta cel mai vechi model vandut in Statele Unite Festivalul Broscutelor Volkswagen la Targu Mures Mercedesul despre care se crede ca ar fi apartinut lui Adolf Hitler Bucharest Classic Car Show 10-13 Iunie Invitatie la expozitia CVE la zilele culturale ale Ploiestilor 1936 Bugatti Type 57SC Atlantic Antebellum 2010 Clubul Vehiculelor de Epoca la Parada Litoralului din 1 mai 2010

NetFlash.ro la indemana ta! ziare Piese
            Camioane veteran Google PageRank Checker    

 
  crazyoldtimer