HISPANO SUIZA H6B 1931

Automobilul,aceasta magnifica inventie care a schimbat radical societatea pe intreg mapamondul, “s-a nascut” in Germania insa Franta este tara care “l-a adoptat” si i-a oferit mediul propice pentru dezvoltare. Nivelul ridicat al industriei si o viziune asupra vietii mai putin conservativa specifica francezilor reprezinta factorii principali care au determinat acest fapt. In timp ce la sfarsitul secolului nouasprezece si inceputul secolului douazeci majoritatea cetatenilor din Marea Britanie, Germania si celellate tari europene priveau automobilul ca si o ciudatenie, o masinarie infernala de care era bine sa te feresti, francezii in special cei ce locuiau in Paris, il considerau o inventie foarte moderna, la moda, ceva ce trebuia sa posezi pentru a fi vazut ca unul cu o minte deschisa fata de noile inovatii, curente artistice si idei filozofice. In primul deceniu al secolului douazeci Franta avea cea mai mare productie de automobile din lume si ocupa deasemenea primul loc la segmentul de lux.
 
Hispano Suiza H6B din 1931, cu o caroserie de Henry Chapron
 
Marci precum Richard-Brasier, Daraq ,Clement-Bayard, Mors, Rochet-Schneider, Delaunay-Belleville si altele erau foarte apreciate si ravnite atat in Europa cat si in America. Sutele de constructori din acesta tara au disparut treptat pana in anii’50 iar in present industria auto franceza reprezinta doar o umbra a ceea ce a fost o data. Pentru colectionari si pasionati sase marci reprezinta apogeul tehnologiei si elegantei automobilelor produse in Franta si anume: Bugatti ,Hispano-Suiza, Delahaye, Talbot-Lago, Voisin si Delage. Numele Hispano-Suiza poate cauza confuzie cu privire la originea acestei marci datorita asocierii celor doua cuvinte Hispano (Spania) si Suiza (Swiss-Elvetia). Aceast companie a fost fondata in 1904 in Barcelona sub numele de “La Hispano-Suiza Fabrica de Automobiles S.A.” de catre capitanul de armata Emilio La Caudra si inginerul elvetian Mark Birkigt. In 1899 acelasi capitan de armata construise primul automobil spaniol cu benzina in fabrica sa denumita “La Caudra Automobile”. Acesta afacere nu a avut un succes prea mare si ulterior asocierea sa cu Mark Birkigt a condus la formarea celeilalte companii, mentionate anterior. Cel mai cunoscut model produs inainte de primul razboi mondial in Barcelona a fost Alfonso XII, un automobil echipat cu motor in patru cilindrii de 3,4 litri.In 1911 Birkigt a deschis o noua fabrica in Paris si de atunci toate modele importante Hispano-Suiza au fost produse in Franta. Asasinarea Arhiducelui Ferdinand a determinat inceperea primului razboi mondial iar in fabriciile Hispano s-a trecut la fabricarea de motoare aero V8 si mai tarziu V12, ambele proiectate de Birkigt. Aproximativ 50 000 de asemenea motoare au propulsat avioanele de lupta Nieuport si Spad ale aliatilor. Unul dintre pilotii celebrii ai vremii Capitanul Georges Guynemer avea ca si emblema pentru escadrila sa o barza pictata pe avion. Mai tarziu acesta va devenii celebra mascota Hispano-Suiza.
 








 
Imediat dupa incetarea ostilitatilor inginerul elvetian, acum cu resedinta in Franta, a inceput proiectarea unui nou model al carui motor va fi bazat pe fiabilele variante aero V12. Acest automobil numit H6 avea sase cilindrii ,o capacitate de 6597 cc si genera 135 de cai putere la 2750rpm. Blocul motor era fabricat din aluminiu si finisat in email negru iar cele doua valve pe cilindru montate vertical in chiloasa erau actionate de o singura axa cu came. Despre noul model Johnnie Green scria in cartea sa “The Legendary Hispano-Suiza” urmatoarele: ”In 1919 cei cu gusturi conservative ar fi preferat un Roll Royce datorita silentiozitatii si confortului specific insa un adevarat pasionat al volanului interesat de performante ridicate si tehnologie de ultima ora ar fi ales, fara indoiala, un Hispano-Suiza. ”Sasiul, cu o lungime intre axe de 3,69m si o greutate de 1134kg, desi conventional ca si structura avea in dotare un sistem deosebit pentru acea vreme si anume frane servo. In cazul unei defectari al acestui sistem servo franele ar fi functionat numai prin presiunea creata de pedala. Cateva teste realizate de revista Autocar in 1919 au demonstrat ca un H6 putea fi oprit de la viteza de 115km/h in cinci secunde fara a pierde controlul asupra directiei. Atat de avansate si eficiente erau franele proiectate de Birkigt incat Rolls Royce le-a adoptat pentru modele sale obtinand licenta de la Hispano-Suiza. Modificarile facute ulterior sasiului H6 au determinat aparitia modelului H6B si in 1924 H6C cu motorul marit la 7983cc. In total intre anii 1919 si 1933 au fost produse aproximativ 2359 exemplare H6 incluzand H6B si H6C. La fel ca majoritatea producatorilor de automobile de lux, Hispano-Suiza oferea cumparatorilor doar sasiul complet iar caroseria era executata de firme specializate.





 
Modelul prezentat in acest articol a fost carosat de celebrul coachbuilder Henry Chapron in 1931 iar apoi expus la Salonul Auto Paris din 1932. Desi nu exista o documentatie solida se banuieste ca dupa incheierea salonului a fost cumparat de Regele Tunisiei. Henry Chapron si-a inceput activitatea in 1919 intr-o suburbie a Paris-ului si in scurt timp si-a castigat o reputatie prestigioasa datorita calitatii superioare a executiei. Stilul sau simplu si elegant a atras o clientela deosebita si multe din automobilele carosate de el au castigat trofee la diferitele evenimente Concours D’Elegance din St.Tropez, Monaco, Paris etc. Talentul artistic a lui Henry Chapron este evident atunci cand privesti acest cabriolet. Proportiile perfecte alaturi de liniile fluide ale aripilor creaza un aspect impunator insa cu o usora nuanta sportiva. Rotile de rezerva, in mod normal plasate de-o parte si de alta a capotei, au fost mutate in spatele portbagajului pentru a da o iluzie in ce priveste lungimea automobilului. Nu numai exteriorul este exceptional dar si interiorul a primit o atentie pe masura. Usile si bordul sunt ornamentate cu lemn de esenta rara perfect lustruit iar pielea de culoare maro deschis prezinta un design deosebit. Din toate punctele de vedere Hispano-Suiza a fost si va ramane un automobil de exceptie, o dovada vie a superioritatii pe care industria franceza auto a avut-o o data. Acea perioada cu siguranta nu se va mai reintoarce niciodata insa privim cu admiratie si entuziasm la modelele marcilor prestigioase Bugatti, Delage, Voisin Delahaye etc si putem spune si noi ca revolutionarii de odinioara: ”Vive La France!”

Tex si fotot: Daniel Predoi (Veteran media)

 

 


 

 

Cauta in Articole WEB

 

Articole WEB

[pag.1] [pag.2] [pag.3] [pag.4]

Atlanta Concours Elegance 2016 Veritas SP-90 din 1949 Alpine Challenge 2013 - Comanescu Team pe podium ! Muzeul Auburn, Cord, Duesenberg - Edificiul unei ere apuse (partea doua) Muzeul Auburn, Cord, Duesenberg - Edificiul unei ere apuse (prima parte) Ace Four 1924 Amelia Island Concours Delegance 2016 Amelia Island Concours Delegance 2013 Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport Spider 1931 Oldtimer Weekend la Budapesta Hilton Head Concours Delegance 2012 Duesenberg Mormon Meteor 1935 Bucharest Classic Car Show 2012 Muzeul de motociclete Wheels Through Time Green Monster Dragster Ford Fairlane Sunliner 1957 Kruse World War Two Victory Museum Mercedes 540K - Automobilul Regilor Concours Delegance of America 2012 Hispano Suiza H6B 1931 Henderson Nostalgia by Choppers Inc. Vizita la Henry Ford Museum Mascotele auto - Arta personalizarii Hilton Head Concours D Elegance Clark Gable Duesenberg Model J Concursul de eleganta Sinaia 2012 Nethercutt Collection - Grandoare si Eleganta - part.2 Nethercutt Collection - Grandoare si Eleganta - part. I Cadillac Eldorado 1953 Amelia Island Concours Delegance 2012 Parada masini de apoca la Salonul de tuning Auto-Moto Ramnicu Valcea Opel pe podium la primul Concurs de Eleganta pentru Vehicule Istorice Targul Anticarilor ediiti a-XIII-a 2011 Intalnirea anuala a broscutelor la Dej, editia 2011 QVALE MANGUSTA Jim Clark cel mai bun pilot din anii 60 Jaguar XJ6/12 - Un adevarat gentleman Expozitie la Targul Anticarilor din Parcul Obor Kronstadt Classic Rally 24-25 septembrie 2010 Targul de turism Bursa Litoral Delta Dunarii 2010 Opel Manta si Ascona implinesc 40 de ani de la debut Masina lui Al Capone se vinde pentru 500.000 de dolari Porsche cauta cel mai vechi model vandut in Statele Unite Festivalul Broscutelor Volkswagen la Targu Mures Mercedesul despre care se crede ca ar fi apartinut lui Adolf Hitler Bucharest Classic Car Show 10-13 Iunie Invitatie la expozitia CVE la zilele culturale ale Ploiestilor 1936 Bugatti Type 57SC Atlantic Antebellum 2010 Clubul Vehiculelor de Epoca la Parada Litoralului din 1 mai 2010

NetFlash.ro la indemana ta! ziare Piese
            Camioane veteran Google PageRank Checker    

 
  crazyoldtimer