VIZITA LA HENRY FORD MUSEUM




Muzeul Henry
Ford

Aperson 1917





Echipamente agricole
cu aburi


Boiler Ford Motor & Co 1935
Corliss steam engine & Co 1859


Generatare de curent





Motoare statice




Canadian Pacific 1923
The President 1858


Allegheny
1914


Bugatti Type
41 Royale 1931


Auburn convertible 1930
Buick Rivera 1963


Chrysler
Turbine Car


Cleveland 1928
Excelsior 1911

Excelsior 1928
Hildebrand & Wolfmuller 1894

Indian 1911 Thor 1913
Masina de pompieri Dodge Airflow 1939
Duesenberg 1934  
Ford X-100  1953 Knox 1916
Lincoln President 1950 Lincoln President 1961
Lincoln Touring Cabriolet 1937 Old 16  1906
Pierce Arrow Experiment 1927
The 999
Racer 1902
Packard model L 1904 Thomas 1908
Wills Sainte Claire 1926
Woods Mobilette 1917 Quadricycle 1896
General Motors Firebird II  1956
Chevrolet Corvair 1960
Nash 1950 Pitcairn PCA-2
The Rosa Park Bus
 

Un proverb romanesc bine cunoscut spune ca: ”Cei ce se aseamana se aduna”. Si nu este greu sa observi veridicitatea acestei afirmatii daca te uiti cum oamenii cu pasiuni sau ideologii comune formeaza prietenii, grupuri sau diferite organizatii. Uneorii indivizii care manifesta interes pentru aceleasi lucruri ajung sa intemeieze orase sau chiar state cum este cazul statului Utah fondat de adeptii religieie mormona. In alte cazuri impactul pe care aceste grupuri de oameni il au asupra localitatilor in care s-au asezat este atat de mare incat numele orasului devine aproape sinonim cu ei sau activitatea promovata de acestia. Atena Greciei antice era cunoscuta ca si orasul filozofilor si matematicienilor iar Florenta in perioada renasterii  reprezenta “paradisul”artistilor. Daca privim la decenii mai apropiate de era in care traim putem asocia Geneva cu industria ceasurilor si Paris-ul cu creatorii de moda si de parfumuri.

Cand auzi numele Detroit este imposibil sa nu te gandesti la  industria auto. Pentru mai mult de o suta de ani acest oras este un simbol al automobilului. In prima parte a secolului douazeci sute de constructori au avut fabricile in acest oras iar in present sediile centrale ale colosilor GM, Ford si Chrysler se gasesc tot in Detroit. Despre Henry Ford si compania creata de el, Ford Motor Company s-au scris zeci de carti si s-au realizat o multime de documentare datorita impactului pe care l-a avut asupra industriei de automobile si societatii in general. Primul vehicul construit de Ford in anul 1896 a fost un “quadricycle” cu greutate mica de numai 226 kg si echipat cu  roti cu spite. In urmatorii trei ani a construit un al doilea vehicul si impreuna cu William Murphy ,un om de afaceri de success, a format compania Detroit Automobile Company cu scopul de pune in productie acest automobil. Afacerea a esuat destul de repede dar acesta nu l-a determinat pe ambitiosul Ford sa renunte la planurile sale. Intre timp tanarul vizionar a gasit o noua pasiune in cursele de automobile. Pe data de 10 octombrie 1901 a participat la prima sa cursa in Grosse Point, Michigan. Desi Alexander Winton, un alt pionier al automobilului, era favoritul spre surprinderea tuturor Ford a castigat cursa inregistrand o viteza media de 72 km/h. Dupa aceasta victorie Henry a angajat un pilot celebru al timpului carismaticul Barney Oldfield iar el s-a dedicat constructiei automobilelor de competitie. In acea perioada, atat in Europa cat si America, cursele reprezentau cea mai buna metoda de a promova o marca. Succesul obtinut pe pista demonstra calitate si perfomante ridicate ceea ce conducea la cresterea vanzarilor. Probabil ca cele mai important automobil de curse construit de Ford a fost 999 considerat de multi a fi primul Hot Rod. Leo Levine scriitorul lucrarii: ”Ford: The Dust and the Glory-A Racing History” spunea despre 999 urmatoarele: Acest monstru primitiv a fost probabil  cel mai simplu automobil de curse din toate timpurile. Nu era cel mai bun nici cel mai sofisticat model insa prezenta doua avantaje: era pilotat de Barney Oldfield si era foarte rapid.”Recordul de viteza obtinut cu viteza de 147km/h confirma cele spuse de Leo Levine. Astazi celebrul 999 poate fi vazut  ocupand un loc de cinste in muzeul Henry Ford. In 1903 Ford  s-a reintors la constructia de automobile pentru uz civil formand ce- de-a treia companie actuala Ford Motor Company. Reputatia obtinuta datorita victoriilor din domeniul competitional avea sa reprezinte un mare avantaj pentru noua companie majoritatea asociind numele Ford cu fiabilitate si performante de varf. Automobilele pruduse din acest moment trebuiau sa indeplineasca patru criterii importante: trebuiau sa fie usor de condus, durabile, ieftin de reparat si intretinut si sa coste putin (sub 500 de dolari). Modele produse pana in 1907 ,A,B,C si K nu s-au incadrat in totalitate criteriilor lui Ford datorita interventiei altor parteneri de afaceri care aveau pareri diferite. Ulterior Henry a intrerupt parteneriatul cu cei ce se opuneau ideilor sale si acum era liber sa faca exact ceea ce considera el  a fi potrivit. In 1908 a introdus pe piata Modelul T cel mai popular automobil produs  in America. Pana in 1925 cand s-a inlocuit cu alt model productia totala a atins 15 milioane de exemplare. Pe masura ce linia de asamblare s-a inbunatatit pretul a scazut gradual pana la 260 de dolari pentru un Roadster. Practic oricine isi putea permite sa –l cumpere iar motorul cu patru cilindrii de 3 litri oferea perfomante satisfacatoare tinand cont ca viteza maxima era 72 de km/h . Toti istoricii sunt de accord ca Modelul T este cel ce a pus “America pe roti”. In 1911 Ford a deschis fabrici in Anglia si ulterior in Franta, Germania si Rusia. Chiar si revolutionarii bolsevici l-au apreciat pe Henry considerandu-l de partea proletariatului ,unul care a inputernicit masele oferindu-le un produs care pana atunci putea fi cumparat in general doar de paturile sociale “exploatatoare”. Succesul companiei Ford i-au permis lui Henry inca din 1906 sa-si inplineasca pasiunile iar una dintre ele a fost acea de a colectiona vehicole si alte masinarii. Motivul acestui hobby il gasim chiar in cuvintele sale: ”Vreau sa colectionez istoria poporului nostru asa cum a fost scrisa in  lucrurile pe care mainile lui le-a facut “.Obiectele si vehiculele adunate de-a lungul timpului  au devenit parte din muzeul fondat de Ford. Colectiile expuse in incinta cladirilor depaseste cu mult domeniul auto. Practic o vizita la acest muzeu echivaleaza cu o calatorie in timp in perioada revolutiei industriale. Asezate pe diferite categorii aici  pot fi vazute de la automobile pana la locomotive, echipament agricol, motoare cu aburi, generatoare de curent, telefoane pana la avioane si chiar laboratorul lui Thomas Edison un foarte apropiat prieten a lui Henry Ford. Sectiunea dedicata automobilelor include o gama extrem de variata: de la cele cu aburi pana la exemplare mai moderne si limuzine prezidentiale. Este interesant de remarcat faptul ca Lincoln-ul folosit de presedintele Ronald Reagan reprezinta ultima limuzina pe care administratia Casei Albe a permis sa fie vanduta si pastrata. In prezent toate celelalte sunt distruse din motive de securitate. Un vehicol cu o importanta istorica extraordinara este Locomobile 16. Acest “monstru “ cu motor in patru cilindri de 16 000 cc (ati citit bine nu este nici o greseala) ce genera aproximativ  120 cai putere a fost primul automobil american care a cartigat o cursa internationala si anume Vanderbilt Cup in 1908. In cadrul aceleiasi competitii in 1906 Locomobil 16 s-a remarcat ca cel mai rapid competitor insa nu mai putin de saisprezece probleme cu anvelopele a impiedicat obtinerea unei pozitii pe podium. Fiecare isi are preferintele sale iar in ce ma priveste consider Bugatti Type 41 La Royale cel mai captivant automobil expus la Henry Ford Museum. Am petrecut mai mult de o ora in jurul acestui magnific Bugatti ce detine un statut de legenda in cercul colectionarilor. Orice aspect legat de acest automobil exprima lux, opulenta si grandoare. Original Ettore Bugatti a intetionat sa produca douazeci si cinci de exemplare pe care sa le vanda familiilor regale insa situatia economica dezastroasa specifica “Marei Depresii” din anii ’30 a zadarnicit planurile sale. A existat insa un monarh care  a dorit sa cumpere un Bugatti Royale si anume Regele Carol al Romaniei. Unul dintre automobilele deja construite a fost recarosat de Binder  conform specificatiilor regelui  dar din motive necunoscute niciodata nu a intrat in posesia lui. Modelul de la muzeu este unicul carosat de o companie germana, Ludwig Weinberger. Doctorul Joseph Fuchs este cel care a comandat acest cabriolet iar in 1937 l-a adus in America. In 1943 Charles Chayne vice presedintele concernului GM a salvat acest Bugatii de la distrugere cumparandu-l de la un centru de reciclare a metalelor. Fusese abandonat de proprietarul original datorita unor defectiuni majore la blocul motor. La fel ca si celelalte La Royale motorul de opt cilindrii in linie are o capacitate de 14 725cc iar distanta dintre axele rotilor este de 4,31 m. Numai vazandu-l de aproape poti realiza cat de mare si impunator este un Bugatti La Royale. Daca ar fi sa fac un clasament in ce priveste gradul de impresionare, observand reactiile vizitatorilor, fara discutie locul intai il ocupa locomotiva cu aburi Allegheny construita in 1941 de Lima Corporation pentru trasportul de carbuni extras din minele din statul West Virginia. Acest “mamut” de peste 600 de tone putea trage un sir de vagoane de peste 2km lungime, fiind una dintre cele mai puternice locomotive din lume. Dupa numai cinsprezece ani de folosire toate cele saizeci de exemplare fabricate  au fost retrase. In present numai doua mai exista. In alte zone ale muzeului se gaseau recreate portiuni din fabricile de odinioara ale caror echipamente erau puse in miscare de motoare statice cu aburi sau benzina si sisteme complexe de curele si pinioane. Oameni ca si Thomas Edison, Henry Ford si altii ca ei mai putin cunoscuti au promovat progresul iar eforturile lor s-au materializat in confortul de care ne bucuram cu totii in ziua de astazi. O vizita la muzeul Henry Ford te determina sa apreciezi mult mai mult atat nivelul tehnologic al zilelor noastre cat si realizarile inaitasilor care au facut posibila era in care traim.

Foto si text: Daniel Predoi (Veteran Media)


 


 

 

Cauta in Articole WEB

 

Articole WEB

[pag.1] [pag.2] [pag.3] [pag.4]

Atlanta Concours Elegance 2016 Veritas SP-90 din 1949 Alpine Challenge 2013 - Comanescu Team pe podium ! Muzeul Auburn, Cord, Duesenberg - Edificiul unei ere apuse (partea doua) Muzeul Auburn, Cord, Duesenberg - Edificiul unei ere apuse (prima parte) Ace Four 1924 Amelia Island Concours Delegance 2016 Amelia Island Concours Delegance 2013 Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport Spider 1931 Oldtimer Weekend la Budapesta Hilton Head Concours Delegance 2012 Duesenberg Mormon Meteor 1935 Bucharest Classic Car Show 2012 Muzeul de motociclete Wheels Through Time Green Monster Dragster Ford Fairlane Sunliner 1957 Kruse World War Two Victory Museum Mercedes 540K - Automobilul Regilor Concours Delegance of America 2012 Hispano Suiza H6B 1931 Henderson Nostalgia by Choppers Inc. Vizita la Henry Ford Museum Mascotele auto - Arta personalizarii Hilton Head Concours D Elegance Clark Gable Duesenberg Model J Concursul de eleganta Sinaia 2012 Nethercutt Collection - Grandoare si Eleganta - part.2 Nethercutt Collection - Grandoare si Eleganta - part. I Cadillac Eldorado 1953 Amelia Island Concours Delegance 2012 Parada masini de apoca la Salonul de tuning Auto-Moto Ramnicu Valcea Opel pe podium la primul Concurs de Eleganta pentru Vehicule Istorice Targul Anticarilor ediiti a-XIII-a 2011 Intalnirea anuala a broscutelor la Dej, editia 2011 QVALE MANGUSTA Jim Clark cel mai bun pilot din anii 60 Jaguar XJ6/12 - Un adevarat gentleman Expozitie la Targul Anticarilor din Parcul Obor Kronstadt Classic Rally 24-25 septembrie 2010 Targul de turism Bursa Litoral Delta Dunarii 2010 Opel Manta si Ascona implinesc 40 de ani de la debut Masina lui Al Capone se vinde pentru 500.000 de dolari Porsche cauta cel mai vechi model vandut in Statele Unite Festivalul Broscutelor Volkswagen la Targu Mures Mercedesul despre care se crede ca ar fi apartinut lui Adolf Hitler Bucharest Classic Car Show 10-13 Iunie Invitatie la expozitia CVE la zilele culturale ale Ploiestilor 1936 Bugatti Type 57SC Atlantic Antebellum 2010 Clubul Vehiculelor de Epoca la Parada Litoralului din 1 mai 2010

NetFlash.ro la indemana ta! ziare Piese
            Camioane veteran Google PageRank Checker    

 
  crazyoldtimer