MASCOTELE AUTO - ARTA PERSONALIZARII

Adanc inradacinata in fiinta noastra exista dorinta de individualitate. Fie ca admitem, ori nu, toti ravnim sa fim deosebiti de ceilalti, sa  ne remarcam prin ceva aparte specific personalitatii proprii. Intr-o lume cu o populatie ce depaseste sase miliarde este in natura umana sa dorim a fi unici si fiecare incerca sa atinga acest deziderat in diferite feluri. Dezvoltarea frumusetii sufletului si cultivarea unui caracter puternic trebuie sa constituie modalitatea primordiala, insa de multe ori posesiunile materiale spun mult despre persoana noastra si sunt lucrurile care creaza prima impresie. Odata cu inventia automobilului a aparut inca un mod extrem de eficient care oferea oportunitatea de a exprima individualitatea. O intreaga industrie s-a dezvoltat in jurul accesorilor auto de la lampile cu acetilena si claxoanele manuale pana la parbrizele demontabile si grilele protectoare pentru radiator. Insa dintre toate acestea nimic nu  reusea sa impresioneze mai mult, fiind in acelasi timp o pura expresia artistica, decat ornamentele de pe capota. Aceste mascote auto erau adevarate sculpturi realizate de artisti, cu predilectie in anii ’20-’30, care si-au dedicat cariera aproape in exclusivitate creerii de astfel de ornamente. Cand arheologul britanic Howard Carter a descoperit mormantul faraonului Tutankhamen unul dintre obiectele gasite a fost carul ceremonial al regelui. In partea din fata a vehicolului era amplasat un vultur ce avea pe cap imaginea soarelui. Se pare deci ca idea  de a decora vehicolul cu sculpturi nu este deloc noua ba din contra . Corabiile vikingilor aveau amplasate la prova figurine, majoritatea reprezentand trupuri feminine, pentru a indeparta ghinionul si a speria inamicii.



Mascote Cadillac The Flying Lady 1930-1936
Minerva 1925-1937 Cadillac 1936 Mascota Delahaye din 1938
Mascota clasica Buick
The Egyptian - Steyr The Duesenbird
 - Duesenberg
Longchamp Mascota Owen Magnetic Mascota Cristal Lalique din 1935
 Mascote asa numite "Cristal Lalique" facute de compania franceza Lalique fondata de Rene Lalique.
 
Probabil ca nu se poate spune cu certitudine insa este general acceptat faptul ca cel care si-a decorat pentru prima data automobilul cu o sculptura, a fost John Edward Scott - Lord Montagu of Beaulieu. Acesta a plasat pe bordul automobilului sau, un Daimler cu patru cilindrii din 1896, o statueta din bronz ce il reprezenta pe St.Christopher, sfantul protector al calatorilor. Acest vehicul cu o mare importanta istorica exista inca si este expus in muzeul National Motor Museum din Hampshire in Marea Britanie fondat de actualul Lord Montagu (fiul lui John Eduard Scott) in 1952. Practica acesta de a decora capacul radiatorului cu sculpturi s-a raspandit cu rapiditate atat in America cat si in Europa. Anumite creatii au devenit foarte populare pe amblele continente, cum ar fi mascota cu numele “Speed Nymph” realizata de sculptorul american L.V.Aronson in 1910. In primul deceniu al secolului douazeci, cu cateva exceptii, constructorii de automobile au preferat sa nu se implice in acest domeniu cu alte cuvinte au lasat pe proprietarii sa-si aleaga mascotele preferate ce putea fi cumparate de la magazinele de bijuterii si cele specializate in accesorii auto. Printre primele marcii care au  oferit automobile decorate cu sculpturi pe radiator se numara legendara Rolls Royce. In 1911 artistul Charles Skyes a creat acesta mascota, atat de faimoasa pana in ziua de astazi, cu numele ”Spirit of Ecstasy” sau “The Flying Lady”. Modelul pentru sculptura ce avea sa insoteasca fiecare model Rolls Royce pana in present a fost Eleanor Thornthon, secretara Lordului Montagu of Beaulieu. De-a lungul anilor “Spirit of Ecstasy” a variat in ce priveste dimensiunile  iar in 1934 Charles Skyes a resculptat eleganta ”Flying Lady” asezand-o in pozitie ingenunchiata. Varianta acesta a fost oferita doar la anumite modele pentru o perioda destul de scurta.
The Flying Playgirl Eagle - Marmons 1927-1928 Pontiac 1933-1934 Bentley Dodge 1934
Flying Stork - Hispano Suiza The Archer - Pierce Arrow Flying Lady - Plymouth Indian - Pontiac 1954 Jaguar SS
Indian - Pontiac 1934 The spirit of ecstasy - Rolls Royce 1939 Thor - Rover The flying lady - Triumph 1938 Speed Nymph (L.V.Aronson) 1910
Flying Lady - Auburn Greyhound - Ford 1936 Ra - Stutz The flying horse Mercedes 1937
 
Incepand cu anii douazeci din ce in ce mai multi constructori au inceput sa ofere mascote, fie standard sau ca accesorii  pentru o suma aditionala. Unele dintre aceste ornamente aveau directa legatura cu numele marcii cum ar fi Minerva si zeita intelepciunii, Pierce-Arrow si imaginea arcasului pe cand altele au fost alese conform preferintelor conducerii fabricilor. Crysler a introdus mascota oficiala in 1924, Minerva In 1925, Cadillac si Pontiac in 1926 Buick si Vauxhall in 1927 Desoto in 1928 iar pana in anii treizeci aproape toti producatorii de automobile au avut una sau mai multe mascote specifice. Multi proprietari de automobile de lux au decis sa inlocuiasca sculpturile standard cu unele deosebite. In definitiv personalizarea a fost si motivul crearii acestui accesoriu. Si cand vorbim de calitate si maestrie nimic nu se compara cu mascotele de cristal facute de compania franceza Lalique fondata de Rene Lalique. Obiectele de cristal executate de acesta pe baza unor tehnici unice si laborioase i-au adus rapid celebritate si prima sa fabrica deschisa in 1909 intr-o suburbie a Paris-ului a trebuit schimbata cu alta mult mai mare. El este acela care a creat furori in industria parfumurilor datorita sticlutelor extrem de interesante si atragatoare. In 1915 a realizat prima mascota, o libelula cu aripile stranse iar ulterior catalogul companiei avea sa cuprida peste douazeci de modele. Fiind fabricate din cristal exista posibilitatea ca la baza mascotei sa fie instalata o sursa de lumina. Imi pot imagina impresia pe care o crea un automobil de lux ca Hispano-Suiza sau Delage decorat cu o mascota Lalique stralucind in noapte. Cu adevarat magnific! Insa lucrurile aveau sa se schimbe si dupa 1942 mascotele auto au disparut aproape cu desavarsire. In prezent singurile marci care mai ofera acest accesoriu sunt Rolls Royce si Jaguar. Privind la frumuseta acestor mascote nu poti sa nu comtemplezi acea perioda in care automobilul era decorat cu adevarate obiecte de arta fiind mult mai mult decat un simplu mijloc de transport. Si sunt convins ca multi dintre dumneavostra aveti aceleasi simtaminte.
Text: Daniel Predoi (Veteran Media)
 
Pret record pentru un Bentley la licitatia organizata de Casa Bonham
ex-Birkin 1929-32 Bentley 4,5 litri
  Imagini publicate cu acordul International Auctioners and Valuers - bonhams.com
Luna trecuta pe data de 29 junie  la licitatia organizata de casa Bonham s-a inregistrat un record mondial in ce priveste suma  platita pentru un automobil Bentley :5, 042, 000 de lire sterline. Parte din evenimentul Godwood Festival of Speed licitatia mentionata a oferit spre vanzare colectia cunoscutului inventator si constructor de ceasuri George Daniels.Automobilul Bentley “Blower” 4 ½ liter supraalimentat din 1929 ,ce a apartinut celebrului aristocrat si pilot de curse Sir Henry Birkin, a inregistrat primul record in 1929 pe circuitul de la Brooklands  atingand viteza de 137 mph.Despre acea memorabila cursa Sir Henry Birkin, membru al legendarului grup de piloti numit “Bentley Boys” ai anilor ’20-’30, spunea urmatoarele:”Fara exceptie Brooklands este cel mai inadecvat ,vechi si periculos circuit din lume. Acesta nu a fost construit pentru viteze mari de 120mph asa ca oricine depaseste 130mp este foarte aproape de dezastru. Suprafata abunda in denivelari care il fac pe pilot sa sara dupa scaun si masina dupa pista.”Dupa 83 de ani acest Bentley cu o importanta semnificatie istorica a obtinut un nou record insa de alta natura.

 

 Veteran Media
 

 


 

 

Cauta in Articole WEB

 

Articole WEB

[pag.1] [pag.2] [pag.3] [pag.4]

Atlanta Concours Elegance 2016 Veritas SP-90 din 1949 Alpine Challenge 2013 - Comanescu Team pe podium ! Muzeul Auburn, Cord, Duesenberg - Edificiul unei ere apuse (partea doua) Muzeul Auburn, Cord, Duesenberg - Edificiul unei ere apuse (prima parte) Ace Four 1924 Amelia Island Concours Delegance 2016 Amelia Island Concours Delegance 2013 Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport Spider 1931 Oldtimer Weekend la Budapesta Hilton Head Concours Delegance 2012 Duesenberg Mormon Meteor 1935 Bucharest Classic Car Show 2012 Muzeul de motociclete Wheels Through Time Green Monster Dragster Ford Fairlane Sunliner 1957 Kruse World War Two Victory Museum Mercedes 540K - Automobilul Regilor Concours Delegance of America 2012 Hispano Suiza H6B 1931 Henderson Nostalgia by Choppers Inc. Vizita la Henry Ford Museum Mascotele auto - Arta personalizarii Hilton Head Concours D Elegance Clark Gable Duesenberg Model J Concursul de eleganta Sinaia 2012 Nethercutt Collection - Grandoare si Eleganta - part.2 Nethercutt Collection - Grandoare si Eleganta - part. I Cadillac Eldorado 1953 Amelia Island Concours Delegance 2012 Parada masini de apoca la Salonul de tuning Auto-Moto Ramnicu Valcea Opel pe podium la primul Concurs de Eleganta pentru Vehicule Istorice Targul Anticarilor ediiti a-XIII-a 2011 Intalnirea anuala a broscutelor la Dej, editia 2011 QVALE MANGUSTA Jim Clark cel mai bun pilot din anii 60 Jaguar XJ6/12 - Un adevarat gentleman Expozitie la Targul Anticarilor din Parcul Obor Kronstadt Classic Rally 24-25 septembrie 2010 Targul de turism Bursa Litoral Delta Dunarii 2010 Opel Manta si Ascona implinesc 40 de ani de la debut Masina lui Al Capone se vinde pentru 500.000 de dolari Porsche cauta cel mai vechi model vandut in Statele Unite Festivalul Broscutelor Volkswagen la Targu Mures Mercedesul despre care se crede ca ar fi apartinut lui Adolf Hitler Bucharest Classic Car Show 10-13 Iunie Invitatie la expozitia CVE la zilele culturale ale Ploiestilor 1936 Bugatti Type 57SC Atlantic Antebellum 2010 Clubul Vehiculelor de Epoca la Parada Litoralului din 1 mai 2010

NetFlash.ro la indemana ta! ziare Piese
            Camioane veteran Google PageRank Checker    

 
  crazyoldtimer