CLARK GABLE DUESENBERG MODEL J

De-a lungul timpului anumite produse sau companii si-au pus amprenta asupra diferitelor societatii intr-un mod atat de pronuntat incat au ajuns sa faca parte din limbajul natiunilor respective.Cu totii am folosit, sau am auzit expresii de genul :”a trage la xerox” sau “ma simt confortabil in adidasi”. Desi sunt mentionate numele unor companii redutabile mesajul acestor expresii nu are neaparat legatura cu marcile celebre mentionate. Limba engleza abunda de astfel de expresii iar una specifica culturii americane este ”It’s a Duesey!” care s-ar putea traduce cu “Este extraordinar,formidabil deosebit de frumos,superb.”Probabil ca in afara cercului celor pasionati de automobile de epoca putini stiu ca originea o reprezinta un automobil fara egal si anume Duesenberg:”The Greatest American Car Ever Made”.Si intr-adevar nici un alt automobil construit de o marca americana nu a atins statutul de cult pe care il are Duesenberg iar privind  la situatia actuala a industriei auto din Detroit,nu gresesc deloc afirmand ca nici in viitor nu va mai fi altul. Model J, un produs al mintii genialului inginer  Fred Duesenberg ajutat de fratele sau Augie si  tanarului bussinesman E.L Cord, a fost conceput din dorinta de a oferii “The worlds’s finest motor car” asa cum pretindea una dintre brosurile publicitare ale  companiei.In general reclamele nu prezinta realitatea obiectiv insa in cazul de fata nu s-a exagerat cu nimic.
 
 
Lansat in 1928 cu ocazia salonului din New York modelul J nu avea nici o sigla care sa poarte numele Duesenberg ,o dovada a increderii absolute pe care o avea Fred si E.L.Cord in noua lor creatie.Ulterior insa conducerea companiei a decis sa adauge emblema cu vultur insotit de cuvintele ”Duesenberg Straight Eight”.Pentru a intelege mai bine istoria acestui automobile trebuie sa privim in trecut mai exact 1926 anul in care E.L.Cord a cumparat compania Duesenberg din Indianapolis, Indiana aflata intr-o situatie finaciara nu prea stralucita. Dupa ce a salvat de la faliment marca Auburn tanarul Cord a ajuns proprietarul acestor  fabrici  in 1924 . Acum intr-o pozitie remarcabila, vanzarile marcii Auburn atingand cote record, si condus de ambitii mari a decis sa intre pe segmentul de lux,un domeniu dominat de Cadillac si Packard.Tot ce avea nevoie era un nume prestigious si un inginer capabil sa produca un automobil fara egal Aceste doua conditii erau pe deplin indeplinite de Fred Duesenberg si compania sa. Multiplele victorii obtinute la cursele din America si Europa alaturi de rafinamentul tehnic al Modelului A i-au adus notorietate desi vanzarile nu se aflau la un nivel suficient pentru a sustine cheltuielile de operare. (In viitor vom dedica o serie de articole vietii fratilor Duesenberg si automobilelor create de ei).
 
 
In urma achizitionarii marcii din Indianapolis, E.L Cord l-a insarcinat pe Fred Duesenberg cu misiunea de a proiecta si construi cel mai impunator,rapid si costisitor automobil vreodata oferit pe continentul american.Tanarul bussinesman intelesese un lucru extrem de important :natiunea americana percepea notiunea de  superlativ prin prisma a doua caracteristici si anume  mare si scump . Cu alte cuvinte  cu cat este mai mare si mai costisitor cu atat este mai bun si mai de dorit. Dupa doi ani de lucru model J a fost introdus pe piata. Elementul central l-a reprezentat motorul cu opt cilindrii in linie, o adevarat capodopera atat din punct de vedere tehnic cat si al design-ului. Capacitatea cilindrica era de 6.9 l (420 inci cubici) cu alezaj x cursa de 95mmx121mm (3 3/4 x 4 ¾ inci).E ra deasemenea dotat cu dubla axa cu came in chiuloasa si patru valve pe cilindru.Din dorinta de reduce greutatea multe componente au fost realizate din aliaj de aluminiu cum ar fi bielele si pistoanele. Geniul lui Fred a fost inca o data dovedit atunci cand a conceput un sistem cu totul unic si original de a atenua vibratiile, sistem format din doua containere umplute in proportie de nouazeci si patru la suta cu mercur si atasate masivului arbore cotit in greutate de 68 de kilograme.In ce priveste  aspectul, acest motor este cu adevarat o opera de arta.Doar motoarele Hispano-Suiza acoperite cu email negru si cateva exemplare Bugatti  pot fi considerate la acelasi nivel de eleganta.Insa majoritatea celor ce au cumparat un model J au fost impresionati de puterea generata: 265 de cai putere la 4250RPM. Cel mai puternic automobil american la vremea aceia, Crysler L-80 Imperial, avea mai putin de jumatate din puterea noului Duesenberg. Binenteles ca performantele erau uimitoare:143 km/h (89mph) in viteza a doua si 186km/h (116MPH) in viteza a treia, practic neexistand nici un alt vehicol de pasageri  in lume capabil de asemenea performante. Trebuie luat in considerare si faptul ca un Duesenberg putea cantarii, in functie de tipul caroseriei, chiar si peste trei tone. Toti cei suficient de  instariti pentru a plati 8500 de dolari pentru un sasiu si motor Duesenberg model J aveau sa mai cheltuie cel putin atat pentru o caroserie executata la comanda de un coachbuilder conform preferintelor proprii. Putini au fost aceia dornici de  a plati acesta suma, tinand cont ca un Chevrolet nou costa 700 de dolari .Prin urmare numai aproximativ 460 de exemplare au fost produse dintre care mai mult de doua treimi inca exista. Marea Depresie evident nu a ajutat vanzarile ci din contra a avut un efect devastator asupra segmentului automobilelor de lux.
 
 
Cum era de asteptat bussinesmani de success,celebritatile vremii si actorii Hollywood-ului nu au ezitat in a-si arata statutul social cumparand unul sau mai multe Duesenbergs. Printre acestia se numara Gary Cooper,Greta Garbo,Dolores del Rio si faimosul Clark Gable.
 
 
Cariera sa cinematografica i-a adus notorietate iar multe filme in care a jucat precum “It happens one night” ,”The Misfits”, in care a avut-o ca partener pe Marlyn Monroe, si legendarul ”Pe aripile vantului” sunt acum clasice. Clark Gable era renumit datorita pasiunii sale pentru automobile iar un Duesenberg se potrivea perfect stilului sau de viata exuberant si plin de aventuri amoroase. Exemplarul din acest articol este un model JN  cu sasiu scurt (3,64m intre axele rotilor sau 143 ½ inci) , unul dintre cele zece cu caroserie construita de  firma Rolston in 1935. Pentru Clark Gable insa design-ul Duesenberg-ului sau nu era sufficient de impresionat asa ca ca in scurt timp de la cumparare l-a dus la compania Bohman&Schwartz din Pasadena, California nu departe de resedinta sa.Aici a fost modificat conform specificatiilor  sale :rotile din spate au fost acoperite ,inaltimea parbrizului micsorata, rotile de rezerva au fost mutate in partea posterioara iar in capota s-au instalat doua guri de aerisire. Modificarile mentionate , alaturi de alte cateva,   au schimbat radical aspectul acestui automobil acum aparand mult mai lung si elegant. Clark Gable si-a pastrat Duesenberg-ul pana in 1942 cand  sotia sa , actrita Carole Lombard a murit tragic intr-un accident aeronautic.In anul acela l-a dus in Canada si l-a lasat acolo mentionand ca nu vrea sa-l mai vada in California atat timp cat el traieste, dorinta care i-a fost indeplinita. De atunci a trecut prin mai multe colectii particulare iar actualul proprietar  l-a restaurant in 2007 la conditia originala. In 2008 a castigat trofeul ”Best of Show” la prestigiosul eveniment Amelia Island Concours D’Elegance. In ultimii ani am avut oportunitatea sa-l admir cu mai multe ocazii atat in incinta unui muzeu de arta cat si “in action” pe pista unui aeroport din statul Indianan in cadrul unor curse amicale de dragster organizate de Clubul Auburn Cord Duesenberg. De fiecare data am fost impresionat de frumusetea acestui Duesenberg, o adevarata sculptura pe roti, un automobile fara egal din toate punctele de vedere. Liniile fluide alaturi de dimensiunile impresionate si rafinamentul tehnic te determina sa exclami entuziasmat: ”It’s A Duesey!”

Text: Daniel Predoi (Veteran media)

Foto: Daniel Predoi si George Rosu

 


 

 

Cauta in Articole WEB

 

Articole WEB

[pag.1] [pag.2] [pag.3] [pag.4]

Atlanta Concours Elegance 2016 Veritas SP-90 din 1949 Alpine Challenge 2013 - Comanescu Team pe podium ! Muzeul Auburn, Cord, Duesenberg - Edificiul unei ere apuse (partea doua) Muzeul Auburn, Cord, Duesenberg - Edificiul unei ere apuse (prima parte) Ace Four 1924 Amelia Island Concours Delegance 2016 Amelia Island Concours Delegance 2013 Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport Spider 1931 Oldtimer Weekend la Budapesta Hilton Head Concours Delegance 2012 Duesenberg Mormon Meteor 1935 Bucharest Classic Car Show 2012 Muzeul de motociclete Wheels Through Time Green Monster Dragster Ford Fairlane Sunliner 1957 Kruse World War Two Victory Museum Mercedes 540K - Automobilul Regilor Concours Delegance of America 2012 Hispano Suiza H6B 1931 Henderson Nostalgia by Choppers Inc. Vizita la Henry Ford Museum Mascotele auto - Arta personalizarii Hilton Head Concours D Elegance Clark Gable Duesenberg Model J Concursul de eleganta Sinaia 2012 Nethercutt Collection - Grandoare si Eleganta - part.2 Nethercutt Collection - Grandoare si Eleganta - part. I Cadillac Eldorado 1953 Amelia Island Concours Delegance 2012 Parada masini de apoca la Salonul de tuning Auto-Moto Ramnicu Valcea Opel pe podium la primul Concurs de Eleganta pentru Vehicule Istorice Targul Anticarilor ediiti a-XIII-a 2011 Intalnirea anuala a broscutelor la Dej, editia 2011 QVALE MANGUSTA Jim Clark cel mai bun pilot din anii 60 Jaguar XJ6/12 - Un adevarat gentleman Expozitie la Targul Anticarilor din Parcul Obor Kronstadt Classic Rally 24-25 septembrie 2010 Targul de turism Bursa Litoral Delta Dunarii 2010 Opel Manta si Ascona implinesc 40 de ani de la debut Masina lui Al Capone se vinde pentru 500.000 de dolari Porsche cauta cel mai vechi model vandut in Statele Unite Festivalul Broscutelor Volkswagen la Targu Mures Mercedesul despre care se crede ca ar fi apartinut lui Adolf Hitler Bucharest Classic Car Show 10-13 Iunie Invitatie la expozitia CVE la zilele culturale ale Ploiestilor 1936 Bugatti Type 57SC Atlantic Antebellum 2010 Clubul Vehiculelor de Epoca la Parada Litoralului din 1 mai 2010

NetFlash.ro la indemana ta! ziare Piese
            Camioane veteran Google PageRank Checker    

 
  crazyoldtimer