JAGUAR XJ6/12 - UN ADEVARAT GENTLEMAN

Jaguar XJ6   2.8
Daimler Sovereign
Jaguar XJ6   2.8 DeLuxe
Jaguar XJ6   4.2
Jaguar XJ6   4.2 DeLuxe
Cockpit Jaguar XJ6 4.2 DeLuxe
Interior Jaguar XJ6
Portbagaj Jaguar XJ6
Motor Jaguar XJ6   4.2
Jaguar XJ 12
Motor Jaguar XJ 12
Cockpit Jaguar XJ6   2.8 DeLuxe
Daimler Double Six
Unul din primele exemplare Jaguar XJ6 prezentat de Sir Wiliam Lyons (dreapta)
 
Text: Clasic-auto, partial Giuseppe Rossi
Foto: Jaguar, Giuseppe Rossi, arhiva
www.clasic-auto.eu
 

JAGUAR XJ6   2.8

Motor: 6 cilindri in linie amplasat in fata longitudinal
Cilindree: 2792 cm3

Cuplu maxim:

140CP / 5150rpm

Alimentare:

20.7 Kgm / 4250 rpm

Transmisie: 2 carburatoare SU HD8
Cutie de viteze: rotile din spate, manuala in 4 trepte
Caroserie sasiu: berlina 4 usi, 5 locuri
Suspensie fata: autoportant, roti independente, brate triunghiluare duble suprapuse, arcuri elicoidale, amortizoare
Suspensie spate: telescopice, bare anti-ruliu, roti independente, brate transversale, semiaxe, arcuri elicoidale duble, amortizoare

Lungime: 4813 mm

Latime: 1765 mm

Inaltime: 1341 mm

Ampatament: 2760 mm

Greutate: 1663 Kg

Pneuri: E70 VR15 sau 195/70-15

Viteza maxima: 188 km/h

Acc 0-100 km/h: 11.3 sec

Consum mediu: 12l/100km

 
La mijlocul anilor ’60, in gama constructorului britanic Jaguar cu sediul la Coventry, existau numeroase modele de berline ca MK II, S-Type, MK X, 420, 420G – unele dintre ele uzate moral si care faceau prin diversitatea lor, dificila si costisitoare productia. Din acest motiv conducerea de atunci a firmei britanice in frunte cu fondatorul si managerul acesteia Sir William Lyons a luat decizia de a produce un singur model de berlina sport care sa le inlocuiasca pe toate cele aflate in productie.  
  Dezvoltarea noului proiect a demarat in cursul anului 1964 si a fost denumit XJ4 – Experimental Jaguar si s-a pornit de la succesul mondial al modelului sport E-Type lansat in 1961, de la care au fost preluate unele solutii tehnice precum: suspensia cu 4 arcuri elicoidale si 4 amortizoare la puntea spate si sistemul de franare prevazut cu discuri spate in board.
 
Cu toate ca in anul 1965 firma Jaguar a obtinut un profit de 1,66 milioane £, acesta era totusi insuficient pentru a continua dezvoltarea noului proiect cat si ale unor noi proiecte pentru viitoarele modele. Pentru a putea continua dezvoltarea proiectului XJ4 si ale viitoarelor proiecte de modele, conducerea firmei Jaguar hotaraste in iulie 1966 fuziunea cu firma BMC(British Motor Corporation). Multumita acestei fuziuni care a insemnat in primul rand sprijin financiar venit din partea firmei BMC, dezvoltarea proiectului noului model a fost finalizat si a costat firma Jaguar numai putin de 6 milioane £.
 
Noul model a fost denumit XJ6 si a fost prezentat in premiera cu ocazia Salonului Auto de la Paris din 1968.Cu acest nou model XJ6 constructorul britanic inaugura noi standarde privind luxul, eleganta, confortul si performantele in clasa de lux.
 
Inca de la lansare, noul model Jaguar a fost foarte bine primit de catre presa si public, asta datorita liniei placute a caroseriei si a solutiilor tehnice avansate cum ar fi: suspensia fata prevazuta cu brate triunghiulare duble suprapuse, suspensia spate prevazuta cu arcuri elicoidale si amortizoare duble pe fiecare parte, sistemul de franare cu dublu circuit servoasistat si prevazut cu discuri, cele din spate fiind pozitionate la iesirea din diferential (in board), directia cu cremaliera servoasistata optional sau in standard, plansa de bord prevazuta cu consola centrala precum si a listei numeroase de dotari oferite in serie sau optional. Inca de la inceputul comercializarii, Sir William Lyons a prezentat noul model intr-o serie de spoturi tv drept ''the finest Jaguar ever'' , si in prezent XJ Seria I este socotita ''cea mai frumoasa berlina din lume'' sau ''cea mai frumoasa limuzina sport a tuturor timpurilor''
 
La debutul sau pe piata, noul Jaguar XJ6 a fost disponibil in doua variante de motorizare, ambele cu 6 cilindri in linie, distributie cu 2 arbori cu came in cap si supape in cap, alimentate cu ajutorul a doua carburatoare tip SU. Motoarele aveau capacitati de 2.8 si 4.2L, dezvoltau puteri de 140 CP (180 CP - pentru versiunea comercializata in Marea Britanie si Italia) respectiv 170 CP (245 CP – pentru versiunea comercializata in Marea Britanie si Italia) si ofereau performante peste media clasei fiind apropiate de cele ale unor modele sport din acea perioada. Motorul XK, cu 6 cilindri si doua axe cu came, este o legenda, proiectat in timpul celui de al doillea razboi mondial, a fost lansat in 1948 odata cu celebrul model sport Jaguar XK 120. A fost produs in diferite configuratii de 2.4L, 2.8L, 3.4L, 3.8L si 4.2L, ultima varianta lansata pe E-type in 1964, a echipat majoritatea modelelor celebre produse de Jaguar Cars. Este probabil singurul motor din lume care a castigat de mai multe ori cursa de la Le Mans cu Jaguar C-Type si D-Type  si a propulsat din 1973  tancul britanic de recunoastere Scorpion, cu viteza maxima de 80 Km/h, devenind la acel moment cel mai rapid tanc din lume.
  Conceput dupa solutia clasica cu motor amplasat frontal longitudinal si transmisie pe rotile din spate, Jaguar XJ6 era oferit in standard cu o cutie manuala cu 4 trepte iar optional pentru motorul de 4.2L era oferita o cutie automata cu 3 trepte de productie Borg-Warner. Varianta cu motor de 4,2L era echipata la primele exemplare ( cum este si cel prezentat, iulie 1969) in versiunea DeLuxe, cu diferential autoblocant (lsd) Salisbury, ceea ce ii conferea o excelenta tinuta de drum.
 
De la inceputul carierei, Jaguar-ul XJ6 a fost disponibil in varianta de caroserie tip berlina in 3 volume cu 4 usi si 5 locuri care avea un design considerat de majoritatea specialistilor ca fiind unul foarte reusit. Acesta a fost realizat sub indrumarea directa a lui Sir William Lyons autor si al altor modele celebre Jaguar, fiind caracterizat prin liniile "intinse", capota compartimentului motor cu nervuri ample, calandrul rectangular de dimensiuni generoase si inclinat spre fata, precum si inclinarea ampla a portbagajului. Daca linia fata aminteste de modelul 420, racordul usilor fata la caroserie in zona parbrizului este vizibil asemanatoare cu modelul E-Type. Interiorul, atent studiat inclusiv din punct de vedere al sigurantei pasive, beneficia de un nivel ridicat al finisarii, spatiul oferit pasagerilor generos, in timp ce scaunele si bancheta ofereau un confort ridicat pe distante lungi parcurse. Plansa de bord avea  finisari din lemn si dispunea in standard de consola centrala. Tabloul de bord era destul de conservativ fiind in mare similar cu cel al modelului E-Type.
 
Au fost oferite de la inceput doua versiuni de echipare: baza si DeLuxe, aceasta din urma oferea in standard: servodirectie, radiocasetofon si tapiterie din piele Connolly iar pentru varianta cu motor de 4.2L era oferit optional instalatia de aer conditionat.
 
Jaguar-ul XJ6 s-a impus repede pe piata asta si datorita ziaristilor si clientilor care au apreciat linia reusita a caroseriei, partea mecanica rafinata, performantele, confortul la rulare, manevrabilitatea si nu in ultimul rand pretul competitiv pentru aceasta clasa. Datorita calitatilor sale, Jaguar-ului XJ6 i-a fost decernat de catre publicatia lunara britanica CAR Magazine premiul "Car of the year 1969". Cererea pentru acest model a fost de la inceput mare, acest lucru producand intarzieri in livrarea catre clienti de pana la 12 luni.
 
In octombrie 1969 este lansata versiunea luxoasa Daimler Sovereign care se deosebea la exterior prin grila radiatorului cromata ce dispunea de un design mai elegant si printr-un echipament de dotari mai complet. Dupa incetarea fabricatiei in iunie 1970 a modelului Jaguar 420G, Daimler Sovereign a devenit modelul varf de gama al constructorului britanic.
 
In iulie 1972, cu putin timp inainte ca Sir William Lyons sa-si anunte retragerea de la conducerea firmei, este lansata o noua versiune denumita XJ12. Jaguar-ul XJ12 era echipat cu un nou motor cu 12 cilindri in "V" realizat din aluminiu avand capacitatea de 5.3L si care multumita celor 4 carburatoare Zenith-Stromberg cu care era alimentat reusea sa dezvolte 254CP la 6000 rpm. La exterior noul XJ12 se diferentia de XJ6 prin noua grila a radiatorului cu bare verticale ce avea un design mai elegant si printr-un echipament de dotari imbunatatit. In standard era oferita o cutie de viteze automata cu 3 trepte de productie Borg-Warner plus un convertizor hidraulic in timp ce sistemul de franare era prevazut cu discuri ventilate. Performantele erau de top fiind asemanatoare cu ale unor modelele super sport din acea perioada: viteza maxima 236 Km/h, acceleratie 0-100 Km/h in 7,6 secunde. La momentul lansarii, Jaguar XJ12 era oferit la un pret standard de 3.726 £ fiind singura berlina cu motor V12 si cea mai performanta din acea perioda.
 
In august 1972 este prezentata o noua versiune "varf de gama" denumita Daimler Double Six, echipata cu motor V12 si care dispunea de noi dotari de lux oferite in standard sau optional. Pretul de baza pentru Daimler Doble Six era de3.848 £. In octombrie 1972 este lansata o noua versiune denumita "L" (long) care avea ampatamentul si lungimea majorate cu 10 si respectiv 14 cm,oferind un spatiu mai mare pentru pasagerii ce calatoreau pe bancheta din spate. Motoarele oferite erau cu 6 cilindri de 4.2L si V12 de 5.3L. Au fost construite circa 1.340 de exemplare.
 
Modelul din clasa de lux  XJ6/12 a lui Jaguar s-a bucurat de un mare succes comercial fiind construit in 98.527 de exemplare (inclusiv versiuni "L" – long si carosate de Vanden Plas) in perioada octombrie 1968 - august 1973, aceasta fiind inlocuita de o noua generatie denumita Seria II lansata cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt din 1973. Seria II a fost inlocuita in 1979 de Seria III XJ6 aceasta fiind inlocuita in 1986 de XJ6 (40) in timp ce Seria III XJ12 Sovereign/Daimler Double Six a fost fabricata pana in decembrie 1992. In afara de tara de origine unde a fost construit la fabrica de la Coventry, Jaguar-ul XJ6/12 Seria I a mai fost asamblat in alte doua locatii de pe doua continente diferite: Cape Town - Africa de Sud si Nelson - Noua Zeenlanda, devenind imginea culturii automobilistice britanice ai anilor '60-'70 fiind in acelasi timp cel ma construit model Jaguar de pana atunci.
 
Modelul XJ6/12 a dus constructorul Jaguar la o revolutie constructiva care a facut sa devina o traditie pentru urmatoarele generatii de modele, stabilind noi standarde pentru clasa de lux, traditia fiind continuata in zilele noastre cu modelul XJ8.
  Exemplarul prezentat este un Jaguar XJ6 cu motor de 4.2L in versiunea de echipare DeLuxe, de culoare gri metalizat, apartine d-lui Giuseppe Rossi – presedinte Retromobil Club Romania si este in evidenta Retromobil Club Romania din 2007. De asemenea este un rar exemplar al primelor modele ale Seriei I (12 iulie 1969), a caror vanzare a inceput la inceputul verii lui 1969, autoturismul este al 1.736 exemplar din 25.505 exemplare produse cu volanul pe stanga. Masina pastreaza vopseaua originala, este in excelenta stare de originalitate, primind din partea autoritatilor FIVA din Italia si Romania, ASI si respectiv RCR, clasificarea A 1. Un exemplar cu volan pe dreapta al primelor exemplare XJ ale Seriei I 4.2 L, a fost masina pentru uzul personal al lui Sir william Lyons in perioada 1969-1971, in prezent fiind expusa in muzeul Jaguar Daimler Heritage trust.
 
 

 

 

Cauta in Articole WEB

 

Articole WEB

[pag.1] [pag.2] [pag.3] [pag.4]

Atlanta Concours Elegance 2016 Veritas SP-90 din 1949 Alpine Challenge 2013 - Comanescu Team pe podium ! Muzeul Auburn, Cord, Duesenberg - Edificiul unei ere apuse (partea doua) Muzeul Auburn, Cord, Duesenberg - Edificiul unei ere apuse (prima parte) Ace Four 1924 Amelia Island Concours Delegance 2016 Amelia Island Concours Delegance 2013 Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport Spider 1931 Oldtimer Weekend la Budapesta Hilton Head Concours Delegance 2012 Duesenberg Mormon Meteor 1935 Bucharest Classic Car Show 2012 Muzeul de motociclete Wheels Through Time Green Monster Dragster Ford Fairlane Sunliner 1957 Kruse World War Two Victory Museum Mercedes 540K - Automobilul Regilor Concours Delegance of America 2012 Hispano Suiza H6B 1931 Henderson Nostalgia by Choppers Inc. Vizita la Henry Ford Museum Mascotele auto - Arta personalizarii Hilton Head Concours D Elegance Clark Gable Duesenberg Model J Concursul de eleganta Sinaia 2012 Nethercutt Collection - Grandoare si Eleganta - part.2 Nethercutt Collection - Grandoare si Eleganta - part. I Cadillac Eldorado 1953 Amelia Island Concours Delegance 2012 Parada masini de apoca la Salonul de tuning Auto-Moto Ramnicu Valcea Opel pe podium la primul Concurs de Eleganta pentru Vehicule Istorice Targul Anticarilor ediiti a-XIII-a 2011 Intalnirea anuala a broscutelor la Dej, editia 2011 QVALE MANGUSTA Jim Clark cel mai bun pilot din anii 60 Jaguar XJ6/12 - Un adevarat gentleman Expozitie la Targul Anticarilor din Parcul Obor Kronstadt Classic Rally 24-25 septembrie 2010 Targul de turism Bursa Litoral Delta Dunarii 2010 Opel Manta si Ascona implinesc 40 de ani de la debut Masina lui Al Capone se vinde pentru 500.000 de dolari Porsche cauta cel mai vechi model vandut in Statele Unite Festivalul Broscutelor Volkswagen la Targu Mures Mercedesul despre care se crede ca ar fi apartinut lui Adolf Hitler Bucharest Classic Car Show 10-13 Iunie Invitatie la expozitia CVE la zilele culturale ale Ploiestilor 1936 Bugatti Type 57SC Atlantic Antebellum 2010 Clubul Vehiculelor de Epoca la Parada Litoralului din 1 mai 2010

NetFlash.ro la indemana ta! ziare Piese
            Camioane veteran Google PageRank Checker    

 
  crazyoldtimer